La Techirghiol, o tânără a inventat rețeta succesului de marcă din apa și nămolul lacului

Povestea Oanei Stan, master în marketing internațional la London Regent’s University, scrisă chiar în aceste zile de protagonistă, concurează multicentenara legendă a turcului Techir și a muribundului său măgar, ce a certificat prima dată efectele terapeutice ale nămolului și apei saline de Techirghiol.

Foto: (c) AGERPRES FLUX / DAN MIHAESCU

La început a fost ideea !
Oana Stan, tânăra de 23 de ani născută și crescută în mica stațiune balneo-climaterică Techirghiol, este modelul vocațional rar întâlnit al tânărului educat în străinătate care revine în România pentru a-și confirma succesul profesional.

Foto: (c) AGERPRES FLUX / DAN MIHAESCU

După cum a declarat pentru AGERPRES, în exclusivitate, Oana Stan spune că ideea unei afaceri pe baza valorificării prin produse cosmetic și antireumatice a resurselor minerale din Lacul Techirghiol a venit natural, când trebuia să-și aleagă o temă de impact pentru licența de la London Regent’s University. ‘Trebuia să fie ceva spectaculos, de impact major pentru un segment de populație sau un domeniu economic, real cuantificabil și cu aplicație dovedită în realitatea economică. Și nu știu cum, orizontul meu, lumea din care veneam nu-mi oferea modele imagistice în afara mediului în care crescusem. Învățasem să gândesc în matrice economice și comerciale și în subconștient rememoram imaginile din copilărie cu turiștii oaspeți ai Techirghiolului, veniți să-și caute sănătatea aici. Lac, nămol…apă sărată, sănătate … și iarăși lac, nămol… Atunci am avut declicul unui model Spa Techirghiol. O gamă de tratamente antireumatice și cosmetice pe baza resurselor minerale ale lacului, adică nămolul sapropelic și apa salină-iodurată cu grad de mineralizare de peste 90 g/l, unice în lume prin compoziție și calități terapeutice. Știam că în urmă cu jumătate de secol, tot în România, mai fusese experimentată, patentată și aplicată o astfel de rețetă de succes. Este vorba de celebrul Pell Amar, al doctorului Călinești, obținut pe baza apei saline și nămolului sapropelic din Balta Albă (Lacul Amara), care o lecuia pe bunica de durerile de oase, dar îl găseam și la baie, inscripționat pe tubul cu pastă de dinți’ — a declarat Oana Stan.

Miracolul vine la tine !
Tema licenței, bazată pe studiul de caz ‘TECHIR, o analiză a diferenței percepțiilor și așteptărilor dintre management și potențialii cumpărători’ propunea dezvoltarea și comercializarea unei game de produse cosmetice și antireumatice. Succesul, din punct de vedere teoretic, a fost cel scontat, în mediul universitar londonez, studenta româncă primind asigurări că lucrarea sa ar putea sta la baza dezvoltării unui proiect real.

Foto: (c) AGERPRES FLUX / DAN MIHAESCU

‘Întâmplarea a făcut că în acea perioadă, cam în 2012, orașul Techirghiol să fie cooptat într-o organizație continentală de mare tradiție și notorietate — Asociația Europeană a Orașelor Istorice Termale (EHTTA). Ajunsă acasă, în vacanță, am înțeles că aceasta poate fi oportunitatea de fundamentare a ideilor creionate la studiile masterale.

A fost ca un miracol ce se înfăptuia sub ochii mei căci prin prisma acestei noi relații instituționale am descoperit că toate cele 28 de localități balneare, precum Baden Baden și Wiesbaden, din Germania, Bath — Anglia, Budapesta — Ungaria, Bursa — Turcia, Evian les Bains și Vichy — Franța sau Karlovy Vary — Cehia, sunt promovate ca branduri comerciale Spa prin produse de tratament cosmetic și antireumatic, cu denumire de origine geografică’ — își amintește Oana Stan.
Contrar tendinței generației sale, Oana Stan, la finalul studiilor peste hotare își preconizează un viitor acasă și creionează o strategie de afaceri pentru a realiza saltul din planul ideatic în cel real, chiar pe malul Lacului Techirghiol. ‘Prin cooperarea statuată între orașul nostru și celelalte stațiuni europene, am identificat modele similare aplicabile la noi. Surpriza a venit din partea reprezentanților Laboratoarelor Farmaceutice Salsomaggiore Therme, din orașul omonim și înfrățit cu Techirghiol, care la finalul unui seminar științific organizat la sanatoriul balnear Techirghiol, remarcând-mi preocuparea s-au oferit să mă ajute să dezvolt propriile rețete, pe baza nămolului și apei saline din Lacul Tachirghiol’.

Foto: (c) AGERPRES FLUX / DAN MIHAESCU

După un an și jumătate de cercetare, studii amănunțite și testări, biologii și chimiștii italieni au pus la punct o gamă completă cu opt produse cosmetice și antireumatice sub licența TECHIR, marcă înregistrată și omologată deja de Oana Stan, în România, autorizată de Ministerul Sănătății.

Sloganul sub care s-a decis tânăra să fabrice și să comercializeze aceste produse i-a fost indus chiar de întâmplarea prin care ajunsese în această conjunctură de succes: ‘Miracolul vine la tine!’, iar logoul, simplu — silueta măgărușului din legenda turcului Techir, ce și-a recăpătat puterile după o noapte petrecută împotmolit în nămolul lacului terapeutic.

Trei pentru TECHIR — TECHIR … pentru toți !
Spre sfârșitul verii 2013, visul se materializa deja și gama TECHIR—Skincare Face & Body, cum pompos trebuia să poarte o descriere și în engleză, își căuta o linie de producție … ‘Aici mama a fost cea care a avut o contribuție determinantă insistând și oferind și soluții practice, de altfel, ca totul să poarte amprenta locului unde s-a plămădit ideea. Și din punct de vedere al marketingului avea dreptate, produsele de îngrijire a corpului și pielii marca TECHIR, trebuiau fabricate în Techirghiol’ — rememorează Oana, istoria recentă.

Inițial, sprijinul financiar, pentru lansarea afacerii, a fost acordat de părinți. A reușit ulterior să obțină și o finanțare din pachetul de programe destinat IMM-urilor. Tot mama, i-a sugerat să închirieze un spațiu adecvat pentru a-și instala laboratorul de preparare și producție a cremelor TECHIR. ‘Laboratorul nostru este într-o casă, aproape de lac. Mama a zis că poate fi o afacere de familie și din ce învățasem în facultate mi-am dat seama că poate debuta așa. Pe baza rețetelor create în Italia, testate și omologate în România, am comandat parfumul în la un producător renumit din Franța iar crema ingredientă, de bază, a fost deasemenea omologată în laboratoarele ‘Expressions Pasfumees’, din Franța.

Ambalajele, personalizate, le-am comandat în China. În iulie-august 2013 mi s-au alăturat, în echipă, prietena și colega mea de liceu, inginera politehnistă Adriana Cornea și evident, marele alchimist, tânărul inginer Constantin Dicu, de-al locului, ca și mine. Linia de producție este una aproape empirică, cu vase, pahare berzelius și retorte de laborator, un echipament semi-automat de îmbuteliere și dozaj, balanțe farmaceutice, depozit și un spațiu frigorific.

Foto: (c) AGERPRES FLUX / DAN MIHAESCU

Cam atât ! Apa sărată și nămolul sapropelic, ingredientele de bază, ne sunt asigurate de Sanatoriul Balnear Techirghiol, unica unitate de profil care are licență de exploatare a celor două resurse. În rest, rețetele create în Italia se materializează în creme și unguenți, prin amestecuri și combinații adecvate, cu adjuvanți naturali și ingrediente dermoreparatoare, antioxidante și remineralizante, sub stricta supraveghere a chimistului nostru’ — spune managerul Oana Stan.
În prezent TECHIR — Skincare Face & Body produce și comercializează, prin magazinele naturiste ByaPlant și online, pe siteul http://www.icosmetice.ro,trei produse din gamă: o cremă de mâini, una de față și unguentul antireumatic.

Producătorul spune că lucrează și la o platformă proprie de distribuție online și că treptat va lansa în fabricație și celelalte cinci componente ale gamei pentru tratarea și întreținere dermatologică și corporală, produse anticelulitice și chiar de îmbăiere. ‘TECHIR are potențial să devină brandul orașului-Spa Techirghiol, după modelele similare VICHY sau Dead Sea, concept nou de turism balnear pe baza căruia trebuie să se reinventeze imaginea stațiunii și pentru asta avem în vedere lărgirea liniei de producție și a gamei, intrarea în bazele de tratament și Spa-urile din România, recunoașterea ca produs cosmetic românesc cu ingrediente de bază provenite din resurse autohtone naturale pe care să-l promovăm și peste hotare.

Crearea acestei linii și game cosmetice și antireumatice are la bază identificarea tendinței accentuate din societatea modernă de reîntoarcere la origini și considerăm că produsele românești vor ocupa pe termen mediu și lung o poziție favorizată pe piață’ — și-a explicat Oana Stan, viziunea de dezvoltare a unei afaceri cu posibil impact internațional, gândită nu de mult de tânăra plecată la studii în Anglia și lansată într-unul dintre cele mai mici orașe din România.
***
Orașul Techirghiol a fost recunoscut ca stațiune balneară în anul 1899 pe baza beneficiilor aduse de vecinătatea lacului — un liman fluvio-marin situat pe țărmul Mării Negre, cel mai întins lac salin din România, cu lungimea de 7.500 m, adâncimea de 9 m, salinitate peste 90 g/l și o mineralizare totală de 52 g / l.
Tipul hidrochimic în care se încadrează apa din Lacul Techirghiol este cloro-sodic pur, iar procentul mare de cloruri (85-90%) și sodiu (77-84%) indică apartenența genetică de mediul marin. Apa termală, salină și sulfuroasă este bogată în săruri minerale, puternic hipertonă. Fiind atât de concentrată, apa nu poate fi folosită decât în cura externă, pentru băi, reci și calde. Apa își exercită efectul terapeutic prin temperatura sa, prin compoziția chimică și prin densitatea sa crescută ce determină o forță arhimedică mai ridicată, cu senzație de descărcare a greutății accentuate a membrului sau a corpului cufundat în ea. Analizele de laborator indică faptul că apa Lacului Techirghiol conține: Clor, Brom, Sulfat, Iod bicarbionic, Sodiu, Potasiu, Calciu, Magneziu, substanțe organice și microelemete de: Zinc, Cupru, Cobalt, Nichel, Titan, Vanadiu. Molibden, Crom. 
Foto: (c) AGERPRES ARHIVA / SIMION MECHNO

Fauna nevertebratelor ce populează lacul este dominată de crustaceul Artemia-salina, care împreună cu alga Cladophora-cristalina stau la baza producerii nămolului sapropelic cu componenți minerali activi ce-i conferă valoarea terapeutică deosebită. Depozitele de nămol se află sub formă sedimentară pe fundul lacului, în anumite zone, dispuse pe o arie totală de aproximativ 98 ha, într-un strat cu grosime medie de cca 0,6 m. Nămolul negru, lucios, onctuos prezintă un miros caracteristic, sulfuros-iodurat și este un unicat din toate punctele de vedere. Astfel, este plastic având proprietatea de a se mula pe suprafața corpului, hidropexic și absoarbe apa ca un burete, fiind capabil să se amestece foarte bine cu ea, înmagazinează ușor căldura — fiind termopexic atunci când este încălzit și în același timp o eliberează greu, având termoconductibilitate redusă.

Din acest motiv, aplicat fierbinte pe piele, dă o senzație de căldură mai redusă decât o baie cu apă fierbinte, la temperatură echivalentă. Nămolul este o substanță cu o compoziție chimică complexă, formată în urma unui procesului biologic extrem de îndelungat (peloidogeneză) în condițiile specifice din Lacul Techirghiol, compus din substanțe solide organice și anorganice, sub forma unor granule cu diametrul foarte mic, substanțe în forma coloidală organice și minerale precum și apa care provine din lac și în care sunt dizolvate o mulțime de substanțe și gaze. Potrivit cercetătorilor, nămolul sapropelic de Techirghiol are o mineralizare cantitativă și calitativă ce îl clasifică în fruntea nămolurilor sapropelice din lume.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s